Pages

April 09, 2015

Telemovie Kampung Semarah Padi (2012)

Greetings to all (^.^)

Pernah tengok drama Kampung Semarah Padi? Drama ni sebenarnya dah makan tahun jugaklah main kat tv, tapi still best kalau korang baru nak tengok harini. Dan kalau korang jenis follow semua lakonan Beto Kusyairy, rasanya mesti dah pernah tengok kan.

Bagi aku, drama ni antara lakonan Beto yang terbaik. Sebab apa terbaik? Sebab tak pernah lagi tengok Beto berlakon tak best kan. Semua best-best. Penat kot gelak tengok drama ni. Tak pernah dibuat orang bercakap dalam nada suara yang sentiasa marah. Semuanya gara-gara sumpahan Musalmah.

Jangan risau, drama ni ada jugak moral value dia. Bukan setakat menghiburkan, tapi ada pengajarannya. Tahniah kepada Melissa Saila sebab idea untuk drama ni sangatlah terbaik.

Dengar cerita akan ada Kampung Semarah Padi The Series pulak nanti. Drama bersiri 13 episod itu nanti akan dilakonkan oleh Johan As'ari dan Intan Ladyana. Kiranya dah bertukar hero dan heroin lah kot. Mana aku tahu? Aku ternampak kat instagram Johan haritu. Sejauh mana kesahihannya, tunggu jela nanti dorang tayang kat tv. Bila nak tayang? Akan diberitahu kelak.

So, sementara nak tunggu Kampung Semarah Padi The Series, kita layan dulu Telemovie Kampung Semarah Padi. :)



SINOPSIS : budiey.com

Cerita berlatarkan kisah yang berlaku di sebuah kampung bernama Kampung Se’marah’ Padi sekitar tahun 50an yang menyaksikan seluruh penduduknya hidup dalam keadaan marah semarah-marahnya akibat terkena sumpahan seorang gadis bernama Musalmah.
Musalmah telah dijatuhkan hukuman mati akibat termakan buah cempedak milik penghulu Siak. Sebelum mati Musalmah telah membuat sumpahan bahawa penghulu Siak serta seluruh penduduk kampung akan menjadi marah selama tujuh keturunan.
Sejak itu hiduplah penduduk Kampung Se’marah’ Padi dalam kemarahan dari segi tutur kata mereka, perilaku mereka dalam keadaan marah semata mata. Itulah cara hidup penduduk Kampung Semarah Padi. Selepas terkena sumpahan, penduduk kampung Se’marah’ Padi masih lagi hidup dalam keadaan marah.
Pada suatu hari penduduk kampung telah menyelamatkan Kasim yang terdampar di tepi sungai. Kasim yang berasal dari kampung lain telah dibawa ke rumah penghulu Siak.
Sejak itu Kasim dirawat oleh Penghulu Siak, isterinya Tanjung dan anaknya Meriam. Setelah sembuh Kasim menjadi hairan dengan penduduk kampung Se’marah’ Padi, walaupun hati dan perbuatan mereka baik tetapi percakapan mereka sentiasa kasar dan dalam keadaan marah.
Oleh kerana terhutang budi kerana telah diselamatkan, Kasim berniat untuk berbakti kepada penduduk kampung Semarah Padi dan mengajar mereka untuk bertutur secara normal dan mengawal kemarahan mereka. Kasim membuka kelas mengawal kemarahan (anger management) bagi penduduk kampung.
Tercapaikah hasrat Kasim mahu membuang sumpahan Musalmah dan mengembalikan penduduk kampung seperti norma asalnya?
Kampung Semarah Padi

PELAKON : Beto Kusyairi, Pekin, Shera Aiyob, Sheila Mambo dan Sabri Yunus juga penampilan khas Melissa Saila dan Amran Tompel

5 comments:

  1. hihi macam-macamlahh..kat manalah nak tengok ye.tp xtaulah sempat ke tak

    ReplyDelete
  2. Eh, macam menarik pulak sinopsis die..aku tak tgk lagi cerita ni..

    ReplyDelete
  3. haha..tajuk tu menarik dan lucu..kak wana pun minat jugak dengan beto ni.. ;p

    ReplyDelete
  4. 2012 ? heee heee.. tapi beto best.. cewah.. macam tngk lak dia blakon..
    tngk few saja..

    ReplyDelete