Greetings to all (^.^)
Marilah membuat kuih. Hehe. Ini merupakan resipi kedua selepas Resipi Apam Tepung Beras Mudah dan Sedap. Lama betul bertapa kan nak update hal-hal berkaitan resipi ni. Buat kuih je pun. :')
Kuih pau ni merupakan antara kuih yang selalu aku buat atas permintaan tekak. Hehe. Padahal kuih ni la yang paling senang, sedap dan seronok dimakan dengan inti kat dalam dia. Sekarang ni tengah ada stok inti kacang merah so, senang lah nak buat. Kalau takde stok, aku buat sendiri je inti kacang merah. Jangan tak tahu, inti kacang merah aku pun guna cara paling senang kat dunia. Tak payah nak rendam kacang merah bagai. Biasalah, orang kurang rajin. Hoho. Nak resipi ke?
Okaylah, jom layan resipi pau goreng/kukus dibawah ini. Terima kasih kepada pemilik blog reenkhan7067.blogspot.com kerana berkongsi resipi yang mudah dan menjadi itu yang pasti. Jimat masa dan bahan yang digunakan pun senang nak cari.
Aku selalu kukus je pau tu sebab kita kan kena kurangkan makanan bergoreng. :p


PAU
GORENG/KUKUS
sumber resipi : reenkhan7067.blogspot.com
Bahan-bahan (menghasilkan 20-25 biji)
500gm tepung gandum
60gm gula halus
½ sudu kecil garam
70ml minyak sayur/makan
1 paket instant yeast
230ml air paip
Cara-cara
1. Mula-mula satukan yeast ke dalam 230 ml air (kacau sikit dan
ketepikan).
2. Masukkan tepung, gula dan garam ke dalam mangkuk besar dan gaul rata.
3. Kemudian masukkan minyak sedikit-sedikit dan gaul lagi hingga rata.
4. Akhir sekali masukkan air yeast sedikit-sedikit dan uli hingga lembut dan
tak melekit. Jika masih melekit, tambah sedikit tepung dan sekiranya kering
masukkan sedikit lagi minyak.
5. Doh yg sudah siap diuli, tidak perlu diperap. Boleh segera di buat pau.
6. Bulat-bulatkan doh dan isi inti kesukaan masing-masing.
7. Goreng pau 1/2 masak dan simpan dalam freezer jika ingin membuat pau goreng
instant. Atau kukus pau dan simpan dalam freezer untuk pau kukus instant.
8. Inti pau pilihan seperti sambal tumis, kacang merah, kaya, kelapa manis,
coklat dan lain-lain.
9. Adunan akan lebih lembut jika menggunakan food mixer. Jika tiada food mixer
jom kita menguli manual sahaja.
P/S :
Aku tak pernah try buat pau ni jadi pau goreng/kukus instant. Selalu aku kukus je terus dalam 10-15 minit. Lagipun tak sampai sehari dah habis makan. Hehe. Selamat mencuba semua. :)
P/S :
Aku tak pernah try buat pau ni jadi pau goreng/kukus instant. Selalu aku kukus je terus dalam 10-15 minit. Lagipun tak sampai sehari dah habis makan. Hehe. Selamat mencuba semua. :)
