May 17, 2015

Humood AlKhudher - Kun Anta (Be Yourself)

Humood AlKhudher - Kun Anta (Be Yourself)

Greetings to all (^.^)

First time dengar lagu ni kat instagram Izreen Azminda sempena Majlis Penghijrahan beliau haritu. Rupanya lagu ni tengah femes. So, aku pun dah terlayan jugak. Lagu jela layan. Penyanyi dia tak. :')

Bagus lagu ni kalau tengok balik terjemahan lirik dia. Mana tahu, akan datang ada yang nak menyanyi lagu ni dalam versi bahasa melayu. Tak pun Humood ni sendiri yang nyanyi dalam BM macam Maher Zain. :)



Lirik - Kun Anta | كلمات - كن أنت 

لأجاريهم، قلدت ظاهر ما فيهم
Liujarihim, qollat tu zhohira ma fihim
Ketika ingin bersaing dengan yang lain, aku ingin meniru perwatakan luar dan dalamnya.

فبدوتُ شخصاً آخر، كي أتفاخر
Fabadautu shakhson a-khar, kai atafa-khar,
Jadi aku boleh jadi seorang yang lain, hanya untuk berbangga

و ظننتُ أنا، أنّي بذلك حُزْت غنى
Wa zonan tu ana, anni bizalika huztu ghina,
dan aku sangka jika aku lakukan seperti itu, aku akan dapat kelebihan.

فوجدتُ أنّي خاسر، فتلك مظاهر
Fawajad tu anni kha-sir, fatilka madhohir,
Tetapi yang kuperolehi hanyalah kerugian di atas perwatakanku ini.

لا لا
La la,
Tidak, tidak.

لا نحتاج المال، كي نزداد جمالا، جوهرنا هنا، في القلب تلالا
La nahtajul ma-la, Kai nazdada jama-la, Jauharna huna, Fil qalbi talala,
Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan, kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini, di dalam hati ia bersinar.

لا لا
La la,

نرضي الناس بما لا، نرضاه لنا حالا، ذاك جمالنا، يسمو يتعالى
Nurdhin nas sa bima-la, Nardhohu la na ha-la, Za-ka jamaluna, Yasmu yataa’la
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang tidak ada, yang tidak sesuai dengan kita, itulah kecantikan kita, semakin bertambah hingga ke atas.

Oh Wo Oh (6x)

كن أنت تزدد جمالاً
Kun anta tazdad jamala
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan menambahkan lagi kecantikan yang sedia ada.

Oh Wo Oh (6x)

كن أنت تزدد جمالاً
Kun anta tazdad jamala aaa
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan menambahkan lagi kecantikan yang sedia ada.

la la la la laaa la la la laa la laa la la la la laaa

أتقبّلهم، الناس لست أقلّدهم
Attaqabbalhum, anna-su lastu qalliduhum,
Sungguh aku menerima mereka, tetapi tidak pula aku meniru perwatakan mereka

إلا بما يرضيني، كي أرضيني
Illa bima yurdhi-ni, kai urdhi-ni,
melainkan apa yang aku terima itu, aku telah redha.

سأكون أنا، مثلي تماما هذا أنا
Sa akunu ana, mithli tamaman hazana,
Aku ingin menjadi seperti diri aku sendiri, inilah aku

فقناعتي تكفيني، ذاك يقيني
Fakona a’ti takfini, za-ka yaqi-ni,
hal ini kurasakan sudah cukup, dan aku sangat pasti.

لا لا
La la,

لا نحتاج المال، كي نزداد جمالا، جوهرنا هنا، في القلب تلالا
La nahtajul ma-la, Kai nazdada jama-la, Jauharna huna, Fil qalbi talala,
Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan, kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini, di dalam hati ia bersinar.

لا لا
La la,

نرضي الناس بما لا، نرضاه لنا حالا، ذاك جمالنا، يسمو يتعالى
Nurdhin nas sa bima-la, Nardhohu la na ha-la, Za-ka jamaluna, Yasmu yataa’la
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang tidak ada, yang tidak sesuai dengan kita, itulah kecantikan kita, semakin bertambah hingga ke atas.

Oh Wo Oh (6x)

كن أنت تزدد جمالاً
Kun anta tazdad jamala
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan menambahkan lagi kecantikan yang sedia ada.

Oh Wo Oh (6x)

سأكون أنا، من أرضى أنا، لن أسعى لا لرضاهم
Saakunu ana, man ardho ana, lan as a’ la liri dhohum,
Aku akan jadi mengikut kemampuan diriku, aku tidak perlukan orang lain menerimaku.

وأكون أنا، ما أهوى أنا، مالي وما لرضاهم
Wa akunu ana, ma ahwa ana, ma-li wama liridhohum,
Aku akan jadi apa yang aku suka, kenapa aku perlu peduli tentang penerimaan mereka terhadapku.

سأكون أنا، من أرضى أنا، لن أسعى لا لرضاهم
Saakunu ana, man ardho ana, lan as a’ la liri dhohum,
Aku akan jadi mengikut kemampuan diriku, aku tidak perlukan orang lain menerimaku.

وأكون أنا، ما أهوى أنا،  لن أرضى أنا برضاهم
Wa akunu ana, ma ahwa ana, lan ardho ana biri dhohum,
Aku akan jadi apa yang aku suka, kenapa aku perlu berpuas hati dengan keinginan mereka.

لا لا
La la,

لا نحتاج المال، كي نزداد جمالا، جوهرنا هنا، في القلب تلالا
La nahtajul ma-la, Kai nazdada jama-la, Jauharna huna, Fil qalbi talala,
Kita tidak memerlukan harta untuk menambahkan kecantikan, kecantikan dalaman (jauhari) ada di sini, di dalam hati ia bersinar.

لا لا
La la,

نرضي الناس بما لا، نرضاه لنا حالا، ذاك جمالنا، يسمو يتعالى
Nurdhin nas sa bima-la, Nardhohu la na ha-la, Za-ka jamaluna, Yasmu yataa’la
Kita tidak perlu memandang pandangan orang lain untuk apa yang tidak ada, yang tidak sesuai dengan kita, itulah kecantikan kita, semakin bertambah hingga ke atas.

Oh Wo Oh (6x)

كن أنت تزدد جمالاً
Kun anta tazdad jamalaaa
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan menambahkan lagi kecantikan yang sedia ada.

Oh Wo Oh (6x)

كن أنت تزدد جمالاً
Kun anta tazdad jamalaaaaa
Jadilah diri kamu sendiri pasti akan menambahkan lagi kecantikan yang sedia ada.

p/s : lirik credit diberikan kepada mereka yang meninggalkan ia di kotak komen youtube. :)

3 comments: